Logo Ondernemend Vorstenbosch

Activiteit: Bomenpark, Dokvast en Tesla

Ondernemend Vorstenbosch

Bomenpark, Dokvast en Tesla - 12 juni 2018

Het jaarlijkse bedrijfsbezoek stond dit jaar gepland bij Tesla en Dokvast. Een groot aantal leden vonden hun weg naar het bomenpark in Heesch alwaar we gezamenlijk vertrokken met de touringcar die bij van Driel was gecharterd. De reis naar Tilburg gaf gelegenheid de laatste nieuwtjes te wisselen en onderweg al de eerste Tesla’s te spotten. Tesla was namelijk de eerste bestemming van de ondernemers uit Vorstenbosch.


Tesla

Aangekomen bij het strakke enorme pand van Tesla in Tilburg werden we hartelijk verwelkomd door onze gastheer en gastvrouw die de rondleiding in twee verschillende groepen zou gaan verzorgen. Een hapje en drankje stonden klaar en tegelijk werden we in 2 groepen verdeeld. Terwijl de ene groep de fabrieksvloer opging mocht de andere groep in de mooie ontvangsthal blijven. In deze hal waar een uitgekleed onderstel van een Tesla tentoongesteld staat kan men tevens vanuit de hoogte over een deel van de afmonteer lijnen van de fabriek en de testbaan uitkijken. Het geluid van piepende banden is typerend voor deze fabrieksvloer.

De uitleg door middel van een door de gastvrouw interactief gemaakte film geeft een sympathieke indruk die verder gaat dan het concept auto. Tesla heeft als doel voor ogen de wereldwijde Co2 problematiek aan te pakken en de impact van alle organische brandstoffen op ons milieu te verminderen. Op de site van Tesla wordt tevens met een dagteller aangegeven hoeveel Co2 inmiddels door Tesla bezitters in Nederland maar ook wereldwijd is bespaard. Terwijl ik dit bezoek verslag typ staat de teller op 3.204.715 ton besparing Co2. Dit in eerste instantie met de auto welke in 2008 als eerste uit de fabriek in California rolde en waarbij in 2012 de eerste in Nederland op de markt kwam.

Naast deze Tesla Roadster, model 3, S en X is er tevens sprake van Tesla huisbatterij (power Wall), Solar roof dakpannen om zonne energie op te wekken en zelf grootschalige stroomvoorzieningen die werken met opslag in batterijen en opwekking door middel van zonne energie. Deze kunnen en klein eiland geheel zelfvoorzienend maken waardoor grote vervuilende diesel generatoren overbodig worden.

Al met al een nobel streven waar we ons allemaal wel in kunnen vinden en dat zeer sympathiek aanvoelt aangezien alle uitvindingen zonder patenten zijn gedaan om zo wereldwijd onafhankelijk voordeel te kunnen doen van Tesla’s vindingen.

Na deze theorie mocht ook de productie lijn eens nader worden bekeken. In een elektrisch treintje werden we door de enthousiaste gastheer over de verschillende afmonteer en test lijnen gevoerd. Het treintje bood uitzicht over de voorkomende werkzaamheden en opvallend was hoe rustig hier alles in zijn werk gaat. Robots dragen onderdelen automatisch aan en werkplekken werken met lichtcodes om personeel efficiënt te laten werken.

Waar het licht op groen staat loopt alles op rolletjes en waar een lichtpaal bij een specifieke werkplek oranje wordt springen gelijk mekaniekers van andere stations bij om ervoor te zorgen dat de dagelijkse productie van grofweg 700 stuks wel degelijk wordt gehaald.

De fabriek valt op omdat hier uitsluitend kant en klare producten afgemonteerd worden welke allen met containers uit Amerika zijn ingevaren. Assen en accu pakketten worden gemonteerd en supersnelle coureurs testen de wagens eerst op de rollerband en daarna in het echt op een 700 meter lang parcours. Ook hier wordt de dikke 300 pk alleen duidelijk uit de spetterende acceleratie die dan weer niet wordt ondersteund door een enorme brul van een dikke V8. Maar dat wend in de toekomst vast snel dat we geen geluid maar wel beeld hebben. Want smaken kunnen verschillen maar voor een Amerikaanse producent mag de model serie er zeker zijn met zijn Engelse Aston Martin waardige lijnen.

De Nederlandse geluksvogels die een Tesla hebben gekocht zitten te wachten om hun nieuwe pronkstuk op te halen. En nadat we deze vandaag uit te leveren en af te halen auto’s zonder aanraken of te lang aankijken voorbij mochten lopen konden we eindelijk in een daarvoor bestemde Tesla het visuele voor het tastbare verruilen. Aanraken, zitten, kijken, voelen en de motorkap openen was allemaal toegestaan. Dit was de enige versie in de hele fabriek waar duidelijk wel vette vingers op mochten komen. Diverse playlists werden ingevoerd, pedalen getest en alle knopjes zijn nader bekeken en ingedrukt, vleugeldeuren geopend en ga zo maar door.

Menig ondernemer heeft nu meer feeling met Tesla, althans voor effe dan. Want mijmerend op weg naar de ontvangsthal blijkt de prijs toch een dingetje te zijn. In de ontvangsthal een lekker hapje en drankje gedaan en na onze gastvrouw en heer te hebben bedankt zijn we gezamenlijk naar Dokvast gereden, althans we werden gereden in onze touringcar.

Dokvast

Bij aankomst blijkt de bouw waar we ruim omheen konden rijden behoorlijk aan formaat. De achterzijde spreekt niet tot de verbeelding qua vorm maar de voorzijde daarentegen heeft een prachtige organische vorm welke dit bijzondere gebouw op zichzelf al uniek maakt. We worden in de kantine ontvangen met een presentatie door Jos Klanderman en Edwin Clout. Beide heren vertellen met enthousiasme over de moderne manier van bouwen waarbij de BREEAM topscore voor menig reeds ontwikkeld gebouw een feit is. Inmiddels zijn er 7 van dit soort mega gebouwen gemaakt door deze heren en de onderaannemers die samen met hun op een specifieke manier hun werk kunnen en mogen inplannen en daarmee een soort van toezegging doen om deze samenwerking in zo kort mogelijke tijd in een goed stevig gebouw te laten resulteren. De onderaannemers maken zo allen deel uit van het team en op die manier wordt er nauw en efficiënt samengewerkt om een kwalitatief en energie zuinig gebouw te krijgen.

Dokvast

Led verlichting, super isolatie en luchtdichtheid maken dat deze gebouwen zeer duurzaam zijn. Door integratie van Docc Control worden bezette tafels, gebruikte deuren temperatuur van mechanismen en branduren van lichtarmatuur in een up to date app gekoppeld door het Internet of Things (IoT). Hiermee wordt uitsluitend dat vervangen wat kapot is en worden onnodige uitgaven tot een minimum beperkt. Benodigde kantoorplekken, toiletten en zelfs de activiteiten per laad en losstation kunnen worden gemonitord. Het klimaat (temperatuur en luchtvochtigheid) kan zelfs worden bewaakt om zo zeer delicate voorraad zoals hartkleppen optimaal te kunnen bewaren.

Al met al is dit een hightech gebouw met de nieuwste snufjes, prachtige natuurlijke lijnen, oog voor milieu gecompenseerd door enkele vogelhuisjes en groen rondom. Door de sterk verminderde footprint en energie zuinigheid maar ook een brede sortering aan afvallijnen tijdens de bouw wordt hier veel gedaan om duurzaamheid hoog in het vaandel te houden. De rondleiding was de moeite waard en de schaal van dit gebouw is echt onbegrijpelijk, zeker als je beseft in welk tijdsbestek alles is gedaan.

Na deze indrukwekkende presentatie en dit constructief hoogstandje zijn we richting Bomenpark in Heesch gereden om daar de avond af te sluiten en de inwendige mens wat te versterken.

Een uitgebrrif buffet wat de chef-kok had voorbereid smaakte heerlijk. Het genot van een lekker drankje en heerlijk etentje maakte deze afsluiter in het proeflokaal tot een geslaagde dag voor de ondernemers vereniging.

Bomenpark

© Ondernemend Vorstenbosch 2018 - Privacy Policy